Een minder mondiaal dorp? Wereldhandel in het tijdperk van geopolitieke fragmentatie

Geopolitieke spanningen, van het Midden-Oosten tot de rivaliteit tussen de VS en China, geven een nieuwe vorm aan de wereldwijde handelsdynamiek. Hoewel ontkoppeling onvermijdelijk lijkt, is de realiteit eerder een strategische reorganisatie dan een totale instorting van de globalisering.

Met de herverkiezing van Donald Trump krijgt het systeem van internationale handel dat in de naoorlogse periode is opgebouwd een aantal krachtige klappen op zijn pad. Hoewel de omvang, dekking en timing van inkomende tarieven niet volledig is gedefinieerd, had de president niet gewacht om aan te treden om te dreigen met algemene tarieven van 25% voor Mexico en Canada als ze niet genoeg zouden doen om migranten- en drugsstromen naar de VS te beteugelen. Historisch gezien is de VS de belangrijkste sponsor van handelsliberalisering en is het de grootste eindmarkt ter wereld, goed voor ongeveer een derde van de wereldwijde consumptieZijn opvattingen over handel zijn van groot belang voor de toekomst van de wereldhandel. Staat de globalisering op het punt een periode van verval in te gaan?

 

Een langdurig verzet tegen globalisering

Het verzet tegen globalisering begon niet in november 2024. Het manifesteert zich ongetwijfeld sinds het begin van de21e eeuw, met het mislukken van de WTO-Doha-ronde. Brexit toonde aan dat zelfs in het steeds groter wordende Europese project integratie niet onomkeerbaar was. De handelsoorlog die onder de eerste regering-Trump begon, markeerde de eerste verhoging van de tarieven tussen de grote economieën in het naoorlogse tijdperk. De pandemie en de oorlog in Oekraïne hebben de risico's aangetoond van het vertrouwen op verre landen voor belangrijke fasen van het productieproces (of dat nu afstand, geografisch of geopolitiek is). Het conflict in het Midden-Oosten heeft de potentiële impact van geopolitiek op de logistiek van de wereldhandel benadrukt. En toch, hoewel de handel als percentage van het wereldwijde bbp sinds de financiële crisis van 2008 is gestagneerd, is het niet helemaal omgekeerd.

 

Nieuwe handelsblokken ontstaan te midden van fragmentatie

Deze schijnbare stabiliteit maskeert echter de ingrijpende veranderingen die plaatsvinden. Grafiek 1 geeft een overzicht van de geaggregeerde handelsstromen binnen en tussen groepen landen die merkbaar naar of weg van de westerse invloedssfeer neigen. Als we aan de ene kant kijken naar een blok van landen die op westerse banden zijn aangesloten - waaronder de meeste NAVO-landen en -economieën zoals Australië of de Republiek Korea - en aan de andere kant naar landen die "tegen" hebben gestemd of zich van stemming hebben onthouden als reactie op de eerste VN-motie om de Russische invasie van Oekraïne te veroordelen, beginnen we een patroon te zien dat consistent is met geopolitieke fragmentatie. De kern van deze trend is het ontrafelen van het handelspartnerschap tussen westerse landen aan de ene kant en China en Rusland aan de andere kant.

Data voor de grafiek in .xls bestand

Er zijn echter aanwijzingen dat een deel van de eerdere handel tussen de EU en Rusland nog steeds bestaat, via bemiddeling via derde landen. Sinds begin 2022 is de vraag naar goederen uit de EU in verschillende voormalige Sovjetrepublieken duidelijk toegenomen als gevolg van de handel in machines en vervoermaterieel. Evenzo, als we goed kijken naar de handel tussen de VS en China, wordt het ontkoppelingsverhaal genuanceerder. Sommige van de landen die terrein hebben gewonnen als leveranciers voor de VS, groeien als bestemming voor de Chinese export (grafieken 2 en 3). De aanwezigheid van Mexico en Vietnam aan de rechterkant van beide grafieken verdient de aandacht. Voor Vietnam is deze rol van tussenstap in de toeleveringsketens die de VS en China met elkaar verbinden niet nieuw, maar lijkt hij sinds het begin van de handelsoorlog in een stroomversnelling te zijn geraakt. Vergelijkbare eigenschappen maken Vietnam en Mexico ideale kandidaten voor friendshoring: toegang tot de Amerikaanse markt, groeiende productiebasis en transportinfrastructuur, concurrerende kostenstructuur... Kortom, wanneer grote en sterk geïntegreerde economieën tegenwerken en maatregelen nemen om de handel los te koppelen, kan de relatie (althans gedeeltelijk) overleven, bemiddeld door derde landen die handel drijven met beide partijen. In plaats van te worden verbroken, wordt de toeleveringsketen een extra schakel.

Data voor de grafiek in .xls bestand

 

Verschuivende handelsroutes: de nieuwe geografie van de handel

Tegelijkertijd veranderen geopolitieke handelsbarrières de fysieke manier waarop we wereldwijd handel drijven. Zo hebben de invoerverboden van de EU op Russische ruwe olie (december 2022) en aardolieproducten (februari 2023) het vrachtverkeer langs de Noordelijke Zeeroute (NSR) aanzienlijk gestimuleerd. Vóór deze sancties was de EU een belangrijke exportmarkt voor Rusland, goed voor 46% van de export van ruwe olie in 2021. Als reactie op het verbod heeft Rusland een groot deel van zijn olie-export verlegd naar alternatieve markten, met name China. Deze verschuivende handelspatronen gaven een impuls aan het gebruik van de NSR, dat langs de Arctische kustlijn van Rusland loopt van de Straat Kara Gate tot de Beringstraat, omdat het een kortere scheepvaartroute biedt tussen Noord-Europa en Azië in vergelijking met de traditionele doorgang van het Suezkanaal.

In hun meer extreme vorm, oorlog, kunnen geopolitieke spanningen handel drijven in veiligheid. Het recente voorbeeld van aanvallen op commerciële schepen van de Rode Zee tot de Arabische Zee door Houthi-rebellen, in solidariteit met Hamas, is opvallend. Dit heeft vervoerders gedwongen om niet door het Suezkanaal te varen, dat traditioneel 12% van de wereldhandel en 30% van het containerverkeer voor zijn rekening neemt. Het aantal schepen dat door het knelpunt ging, kelderde in het laatste kwartaal van 2024 met meer 60% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. In plaats daarvan kozen de vervoerders voor Kaap de Goede Hoop. In 2024 was de Drewry World Container Index, die de wekelijkse zeevrachttarieven meet voor 40-voets containers over zeven belangrijke maritieme routes, 2,4 keer hoger dan het voorgaande jaar (Grafiek 4).

Data for the graph in .xls file

Maar ondanks hogere zee fret snelheden bereikte het volume in 2024 recordhoogten. Ondertussen is de spoorweghandel, die doorgaans een secundaire rol speelt, opgevoerd en fungeerde als een waardevolle uitlaatklep. De uitbreiding van de internationale spoorhandel is de afgelopen decennia mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van verschillende grensoverschrijdende spoorverbindingen, voornamelijk onder impuls van China's Belt and Road Initiative.

 

Wereldhandel: aanpassing in het licht van onzekerheid

De veerkracht en het aanpassingsvermogen van de internationale handel vallen op in het licht van de toenemende frequentie en intensiteit van geopolitieke schokken. Ondanks deze verstoringen blijft de wereldhandel op een aanzienlijk niveau, een bewijs van de opkomst van verbindingslanden en de wendbaarheid van wereldwijde goederentransportsystemen. Dit suggereert dat de geïntegreerde wereldeconomie te winstgevend blijft voor marktdeelnemers om een wanordelijke ineenstorting toe te staan, zelfs als de internationale betrekkingen onder druk komen te staan.

 

Meer weten? 

> Download onze Guide on the Future of Global Trade