Nu de International Summit on Artificial Intelligence in Frankrijk eindigt, genereert de wijdverbreide acceptatie van generatieve AI door bedrijven talloze debatten (en een deel van de fantasieën). Snelle vooruitgang op dit gebied is niet langer beperkt tot technologie- en serviceleiders, maar heeft gevolgen voor alle bedrijven en de wereldhandel. Van processen tot producten, wat zijn de kansen en risico's van het implementeren van AI voor de productiesector en credit management?
Groei, productiviet, concurrentievermogen: macro-micro, zelfde strijd!
Vanuit het perspectief van een bedrijf of op nationale schaal kunnen de vraagstukken rondom het gebruik van kunstmatige intelligentie sterk uiteenlopen. Niettemin zijn er drie belangrijke kwesties die zowel op macro- als op micro-economisch niveau van toepassing zijn: groei, productiviteit en concurrentievermogen. Na de fase van verwondering en experimenten gaat de 'generatieve AI-bubbel' nu over naar het stadium van productief gebruik van deze technologie, op grote schaal en geïntegreerd in levensvatbare economische modellen.
Een van de nieuwe uitdagingen is dat de drang naar concurrentievermogen de facto zal leiden tot onevenwichtigheden tussen landen en bedrijven. En een cruciale verschuiving: spelers kunnen fouten maken, maar ze zullen niet allemaal in hetzelfde tempo herstellen van een fout op dit gebied.
Degenen die AI onder de knie krijgen, zullen profiteren van productiviteitswinsten en een strategisch voordeel. De uitdaging is echter om de verhouding tussen macht en verantwoordelijkheid in evenwicht te brengen: AI is een hefboom voor groei en een bron van productiviteit, maar ook een vector voor ethische, sociale, ecologische en geopolitieke risico's.
De acculturatie van beslissers is ook doorslaggevend voor bedrijven. Vooral omdat AI nog steeds een bewegende zaak is, zoals we onlangs zagen met DeepSeek, dat veel overtuigingen die als onveranderlijke waarheden werden beschouwd, op zijn kop zette.
Aurélien Duthoit, ICT sector economist, Coface.
Spelen alle bedrijven in dezelfde competitie?
Hoewel AI een technologische revolutie is met de bijzonderheid dat het alle bedrijven op alle niveaus treft, vindt de toepassing ervan plaats in een context van soevereiniteit, investeringsbeleid en marktaandeel die wordt gedomineerd door Amerikaanse en Chinese bedrijven op het wereldtoneel. Amerikaanse bedrijven als Google, Microsoft, Amazon, Meta, Oracle en Apple lopen voorop, met meer dan 160 miljard dollar geïnvesteerd in 2024, voornamelijk in de bouw van datacenters om hun AI-modellen te trainen, en bijna 500 miljard aangekondigd door Donald Trump als onderdeel van het Stargate-project. Sommige Chinese bedrijven zoals Baidu, Tencent en Alibaba, waarvan de totale investeringen 15 miljard dollar bedragen, doen het goed. In Europa daarentegen is het moeilijk om zelfs maar één bedrijf te identificeren dat investeringen van deze omvang heeft gedaan.
Het tempo van de adoptie van AI is zeer ongelijk tussen sectoren, maar ook binnen dezelfde sector. Het hangt af van regelgevende factoren, de mate van volwassenheid van de gegevens en de beschikbare middelen.
Technologiegerichte sectoren profiteren van een gunstig regelgevingsklimaat, grote hoeveelheden gestructureerde gegevens en aanzienlijke IT-middelen. Maar het komt ook ten goede aan bepaalde sectoren, zoals de handel of de industrie, die al sterk inzetten op de digitalisering van hun bedrijf. In dit opzicht is AI geenszins een probleem dat beperkt is tot technologiebedrijven!
Carine Pichon, CEO van Coface Frankrijk, West-Europa en Afrika.
AI geïntegreerd in klantoplossingen en commercieel risicobeheer
Hoewel het AI-onderwerp niet nieuw is, heeft het opnieuw bekendheid gekregen met de ontwikkeling van generatieve AI en de gebruiksmodi ervan die toegankelijker zijn voor het grote publiek. Binnen bedrijven is ook een horizontale ontwikkeling waar te nemen: eerst getest op enkele functies (IT, risico's), heeft AI zich geleidelijk verspreid naar andere gebieden (HR, financiën) met een exponentiële groei in gebruik.
In deze context staat de kwestie van use cases bovenaan de lijst van zorgen van besluitvormers: hoe kan AI worden geïntegreerd, toegepast en aangepast aan de activiteiten van mijn bedrijf? Welke concrete voordelen kan het opleveren voor klanten? Hoe kan AI de inschatting van commerciële risico's verbeteren?
Twee wereldleiders delen hun ervaringen en innovatieve strategieën op dit gebied:
- Schneider Electric, wereldleider op het gebied van industriële technologie, die AI heeft omarmd ten vordele van zijn klanten. . . evenals het beheer van kredietrisico's!
- Sonepar, wereldleider in de distributie van elektronische apparatuur aan professionals, die AI gebruikt om zijn klanten een omnichannel-ervaring en een op maat gemaakte waard propositie te bieden.
Ontdek alle uitdagingen, risico's en opportuniteiten van Artificial Intelligence, een echt industrieel keerpunt? samen met onze experts door de herhaling van de Coface Country Risk Conference 2025 te bekijken.