“De kern van onze toegevoegde waarde is data"

In een recent interview met Le Revenu deelt Xavier Durand, CEO van Coface, zijn gedachten over risicobeheer, de huidige economische uitdagingen en de plaats en rol van data en innovatie in risicoanalyse en preventie.

Je hebt de financiële crisis van 2008 meegemaakt, daarna het ongeval in Fukushima in Japan (2011), de Covid-crisis en in de nasleep je boek 'Durf risico’s te nemen’1. Welke lessen heb je uit dit alles geleerd?

Xavier Durand: We hebben allemaal percepties van risicozones. Maar het is erg moeilijk om een crisis te voorspellen, omdat gebeurtenissen multifactorieel zijn. Twee of drie jaar vooruit kijken is minder belangrijk dan weten hoe je de gebeurtenissen die zich in de komende drie tot zes maanden zullen voordoen, moet beheren.

In 2008, tijdens de grote financiële crisis, aarzelden overheden om in te grijpen om een bank te redden vanwege moreel risico. Ze lieten Lehmann Brothers failliet gaan. Toen Covid langskwam, deden ze wat nodig was. Met een boemerangeffect, omdat hun monetaire en fiscale beleid zombiebedrijven liet overleven. Nu eist de natuur haar rechten op. In de meeste ontwikkelde economieën trekken regeringen hun steunmaatregelen in en worden bedrijfsfaillissementen de norm. Europese regeringen kunnen het zich niet langer veroorloven om een expansief begrotingsbeleid te voeren.

De huidige begrotingsonevenwichtigheden leiden tot schulden en instabiliteit. Onze klanten zijn zich hiervan bewust en we zien ook steeds meer nieuwe klanten die zichzelf willen beschermen.

 

De enige kredietverzekeraar die in staat is om informatie uit alle landen samen te brengen in één database

 

Hoe slaagt u erin om bedrijven te verzekeren in een tijd van verhoogd risico?

Xavier Durand: Ons bedrijfsmodel is minder gebaseerd op ons vermogen om te anticiperen dan op ons vermogen om te beheren. We kunnen wel voorzien dat er een pandemie komt, maar dat helpt ons niet om  13.000 kredietbeslissingen per dag te nemen in 200 landen met 5 miljoen tegenpartijen. . Elk land en elke situatie is anders. We publiceren een global landen- en sectorrisicokaart, maar die zegt niets over wat er voor een bepaald bedrijf gaat gebeuren. De impact van een macro-economisch fenomeen op een bedrijf zal volledig verschillen, afhankelijk van zijn plaats in de waardeketen.

We hebben een unieke architectuur gebouwd die we voortdurend verbeteren..

Wij zijn de enige kredietverzekeraar die in staat is om informatie uit alle landen samen te brengen in één database. We zijn verbonden met elk van onze 100.000 klanten. Vroeger duurde het vijf dagen om een kredietbeslissing te nemen. We hebben deze tijd teruggebracht tot een halve dag, met een veel grotere mate van precisie en snelheid. Vandaag de dag wordt 60% van de beslissingen - de kleinste, meest repetitieve - automatisch genomen. We bestuderen bijna alle kredietverzekeringsdossiers die wereldwijd worden ingediend, en de kern van onze toegevoegde waarde is data. We investeren enkele tientallen miljoenen per jaar in nieuwe technologieën. We hebben in vier jaar tijd 500 specialisten aangenomen voor onze voorlichtingsactiviteiten, een tiende van ons personeelsbestand. Deze investeringen worden volledig gedekt door de toename van de verkoop van deze diensten. We hebben al meer dan 15.000 klanten gewonnen die alleen voor onze gegevens naar ons toe komen. Dit is een snelgroeiende markt.

De markt voor kredietverzekeringen is zeer concurrerend. We factureren in tienden van een procent van de gegarandeerde omzet en de prijzen dalen al bijna tien jaar. Alle efficiëntiewinsten die door technologie worden bereikt, zijn in feite doorgegeven aan de klanten.

 

Wat is jouw vermogen om nee te zeggen?

Xavier Durand: Het is onze taak om bedrijven te helpen de juiste commerciële beslissingen te nemen en wanbetaling te voorkomen, een van de belangrijkste oorzaken van bedrijfsfaillissementen. Het is ook onze taak om nee te zeggen als we het risico te groot vinden.

Ons retentiepercentage blijft zeer hoog, rond de 93%.

 

Voorziet u een risico op een recessie en moeten we verwachten dat uw groei verder zal vertragen, vooral gezien de daling van de inflatie?

Xavier Durand: Weverwachten eerder een vertraging dan een recessie. Wij rekenen een percentage van de omzet. Als de inflatie aantrekt, is dat ingebedde groei. Als het valt, is het een achteruitgang. Deze daling is sinds eind vorig jaar zichtbaar. Maar dit is een puur nominaal effect op onze rekeningen.

Wat belangrijk is, is de stabiliteit van ons klantenbestand. En onze retentiegraad blijft erg hoog, rond de 93%. Onze omzet evolueert dan ook mee met de economie, met de toevoeging van nieuwe business.

 

Is het duurzaam om 80% van je winst uit te keren?

Xavier Durand: We hebben een van de hoogste rendementen in de SBF 120-index. Als je de prestaties van onze aandelenkoers bij elkaar optelt, is het maar liefst 17% per jaar sinds ik het negen jaar geleden overnam.

Onze pay-out ratio heeft ons er niet van weerhouden om onze solvabiliteit te verbeteren, die momenteel boven onze doelmarge ligt.

We vertrouwen ook op herverzekering. Onze regel is dat een grote claim niet meer dan 3% van ons eigen vermogen mag kosten. We dragen een kwart van onze omzet over aan herverzekeraars en behouden driekwart van de risico's.

 

De enige beursgenoteerde kredietverzekeraar

 

Heeft het handhaven van de beoordeling zin? Zou Arch Capital de controle kunnen overnemen?

Xavier Durand: Dat is een vraag die je aan Arch Capital moet stellen. De komst van Arch Capital (in 2020 met 29,9% van het kapitaal en vier zetels in de Raad van Bestuur) heeft onze strategie niet veranderd. Het is een verzekerings-, herverzekerings- en hypothecaire kredietgroep. Het heeft zich gedragen als een financiële partner sinds het een belang nam. 

Wij zijn de enige beursgenoteerde kredietverzekeraar. Onze expertise is kredietrisicobeheer en we werken aan een verdere versterking van ons dienstenaanbod, van informatie tot verzekeringen en incasso. Om dit te doen, moeten we blijven innoveren. Dit is een echte invalshoek van differentiatie en een van de pijlers van ons nieuwe strategische plan Power the Core

Toen ik bij Coface kwam, hadden we waarde beleggers, en daarna trokken we mensen aan die op zoek waren naar hoge dividenden. Nu beginnen we ook diegenen aan te spreken die de voorkeur geven aan groeiaandelen en geïnteresseerd zijn in technologie.

 

Interview door Aline Fauvarque for Le Revenu - november 2024

1- Oser le risque : Le management dans un monde incertain. 112p. Edition Hermann. Januari 2021. 16 euro

Schrijvers en experts