Transportsector: herstel begint zich af te tekenen voor de luchtvaartsector

Terwijl de mondiale macro-economische vooruitzichten onzeker blijven, heeft de transportsector het hoogste aantal upgrades in risicobeoordelingen geregistreerd in de laatste Coface-barometer.

Deze herclassificaties vonden met name plaats in West-Europa, het Midden-Oosten en Japan. Ze zijn voornamelijk gekoppeld aan de gevolgen van de heropening van China, het herstel in het toerisme en de impact van bepaalde overheidsbeleidsmaatregelen (bijvoorbeeld het spoorverkeer in Duitsland). Desondanks blijven de algehele risico's hoog door de hoge energiekosten en de trage mondiale vraag.

 

Luchtvaart herstelt van de pandemische crisis

Binnen de transportsector is luchtvaart het segment dat het zwaarst werd getroffen door de pandemische crisis en dus het meest dynamische herstel doormaakt.

De geleidelijke heropening van de economieën sinds H2 2021 heeft inderdaad het landschap veranderd. De heropening van de grenzen van China (begin 2023) en Japan (eind 2022), vergezeld van versoepelde reisvoorwaarden voor internationale toeristen (voorjaar 2023), zijn twee sterke ondersteuningen.

Het aantal commerciële vluchten is ook toegenomen en ligt nu boven het niveau van vóór Covid, ook al blijven de bezettingsgraden van de stoelen lager. De regio Azië-Pacific heeft bijvoorbeeld een opleving gezien in het totale passagiersverkeer van 171% in april 2023 op jaarbasis, dankzij met name China. Desondanks blijft de vraag in de regio lager dan in 2019 (-18% in april 2023 ten opzichte van april 2019).

In West-Europa en de Verenigde Staten zagen Airbus en Boeing ook een opleving in netto-vliegtuigbestellingen. Ze stonden respectievelijk op 774 voor Boeing en 820 voor Airbus voor 2022, en de Paris Air Show zag significante nieuwe aankondigingen, met Air IndiGo die 500 A320's bestelde en Air India die 250 Airbus- en 220 Boeing-vliegtuigen bestelde. Deze dynamiek in de luchtvaartindustrie heeft duidelijk onze beslissing gemotiveerd om onze risicobeoordeling van de sector in sommige landen, zoals Frankrijk, te verhogen.

Het moet ook worden opgemerkt dat de belangrijkste spelers in deze industrie nu strategieën hebben die rekening houden met milieukwesties. Enerzijds motiveert dit fabrikanten om te innoveren om "schonere" vliegtuigen te bouwen, en anderzijds stimuleert het luchtvaartmaatschappijen om hun vloten te vernieuwen zodat ze minder energie verbruiken.

 

Omzetdaling voor maritiem transport

De situatie is anders voor maritiem transport, waar de activiteit na twee uitzonderlijke jaren licht afneemt.

Dalende zeevrachttarieven, hoge energiekosten en stagflatie drukken op de financiële resultaten van maritieme vervoerders. De omzet van Maersk en CMA CGM daalde respectievelijk met 26% en 30% in het eerste kwartaal van 2023 ten opzichte van het voorgaande jaar (hoewel ze ruim boven hun niveaus van het eerste kwartaal van 2019 blijven).

Deze omzetdalingen zijn voornamelijk te wijten aan een prijseffect (de daling van de vrachttarieven), waarbij de volumes veel minder afnemen. De containerdoorvoerindex is dus slechts met 3% op jaarbasis gedaald over de periode januari-april 2023. Deze daling in volumes wordt deels doorberekend aan het spoor- en wegvervoer, dat met name wordt gebruikt voor het transporteren van goederen vanaf havens.

Ten slotte profiteert het vrachtvervoer momenteel van lagere energie- en brandstofkosten dan in 2022, waardoor maritiem, spoor- en wegvervoer de lagere vrachtvolumes gedeeltelijk kunnen compenseren.