Betalingsonderzoek Polen 2024: kortere betalingsvertragingen te midden van een verbeterende economie

De laatste studie1 over betalingsgedrag in Polen onthult een afname van de gemiddelde achterstallige betalingen naar 46,2 dagen, dankzij de verbetering van de economische situatie, die vooral wordt aangedreven door het herstel van het huishoudelijke verbruik. Hoewel sommige sectoren, zoals transport en textiel, nog steeds met moeilijkheden te maken hebben, zijn de vooruitzichten voor 2025 bemoedigend, met een verwachte versterking van de economische groei.

Langere betalingstermijnen, vooral n de transportsector

Korte betalingstermijnen domineren nog steeds het Poolse bedrijfslandschap, met 40% van de ondervraagde bedrijven die een gemiddelde betalingstermijn van minder dan 30 dagen hanteren. Desondanks zijn de gemiddelde betalingstermijnen gestegen van 42,4 dagen in 2023 naar 46.2 dagen in 2024.

Sectors zoals transport bieden de langste betalingstermijnen, met een gemiddelde kredietperiode van 62 dagen (20 dagen meer dan in 2023), vergeleken met 28 dagen in de energiesector, die de kortste termijnen heeft.

De meeste Poolse bedrijven verwachten dat deze betalingstermijnen de komende zes maanden onveranderd blijven, ongeacht de grootte van hun klanten.

Achterstallige betalingen, een veelvoorkomende praktijk die afneemt

Betalingsvertragingen zijn een veelvoorkomende praktijk in Polen. 60.1% van de ondervraagde bedrijven gaf aan betalingsvertragingen te hebben ervaren van hun tegenhangers in de afgelopen zes maanden, een cijfer dat sterk is gestegen in vergelijking met de 49,3% van de bedrijven die aangaven betalingsachterstanden te hebben ervaren in 2023.

Gemiddeld zijn de betalingsvertragingen met 2,5 dagen afgenomen ten opzichte van 2023, tot 46.2 dagen in 2024. Deze verbetering is constant sinds 2021, toen betalingsachterstanden nog 48 dagen bedroegen.

Er zijn grote verschillen tussen sectoren. Transport Transport heeft de langste vertragingen, met een gemiddelde van 61,6 dagen, een stijging van bijna 18 dagen in vergelijking met 2023. Andere sectoren, zoals  textiel en kleding (58.2 dagen), ervaren ook aanzienlijke vertragingen. Deze lange vertragingen blijven de financiële stabiliteit van bedrijven beïnvloeden, vooral diegene die het meest blootgesteld zijn aan buitenlandse markten, zoals Poolse vervoerders die naar West-Europa gaan.

Achter deze achtergrond blijft het beheer van deze onbetaalde vorderingen een uitdaging voor Poolse bedrijven, die voor deze activiteiten voornamelijk op hun interne middelen vertrouwen.

Ondanks sterke concurrentie verwacht bijna de helft van de bedrijven een verbetering van de zaken in 2025

De economische vooruitzichten voor Polen in 2025 zijn veelbelovend, met een geschatte BBP-groei van 3.5% volgens Coface. Deze opleving van de activiteit wordt voornamelijk ondersteund door huishoudconsumptie en investeringen in vaste activa.

Toch voelt bijna 45% van de bedrijven dat sterke concurrentie hun uitbreiding belemmert, en hoge operationele kosten, zoals stijgende lonen, blijven een druk op de winstmarges leggen. Terwijl de dalende inflatie de loondruk zou kunnen verlichten, blijven de stijgende minimumlonen en de concurrentie de uitbreiding van de marges beperken.

Ondanks deze structurele uitdagingen zou het economisch herstel moeten leiden tot meer stabiliteit in betalingstermijnen en een voortdurende afname van achterstallige betalingen, waardoor bedrijven kunnen groeien.

Download nu onze inzichten uit de Poland Payment Survey

1Enquête onder 336 Poolse bedrijven uitgevoerd in oktober 2024.

Schrijvers en experts

Ga dieper met de volledige landenrisicobeoordeling

Poland

 

A4 A4